24 uur van Le Mans 2022

Na 3 jaar wachten keerde ik eindelijk terug bij de 24 heures du Mans. Wat tot een paar jaar geleden mijn jaarlijkse fotografie en autosport hoogtepunt was kon weer als vanouds losgaan. 244.000 toeschouwers maakten daar ook dankbaar gebruik van. Ditmaal bezocht ik met mijn vriendengroep bij aankomst meteen de handtekeningensessie en was er gelijk gelegenheid tot een pitwalk. Horden bezoekers verdrongen zich bij de tafeltjes voor een krabbel van hun held, een selfie, of gratis goodies.

Bruno Vandestick interviewt Sebastien Bourdais

Maar wat ook leuk was is, dat er voor de teams een pitstop competitie werd gehouden. We konden de teams om beurten pitstops zien doen om te zien wie het snelst de banden kon wisselen. Leuk om dit van dichtbij mee te maken.

Op woensdag was het tijd voor actie, toen vonden de eerste trainingen en kwalificatiesessie plaats. De kwalificatiesessie bepaalde wie door ging naar de Hyperpole sessie op de donderdagavond. We bezochten tijdens de trainingsessies diverse plekken rondom de baan. Vooral de nachttrainingen op verschillende locaties kijken was spectaculair met de gloeinde remschijven bij het aanremmen na een lang recht stuk.

Job van Uitert trapt even hard de rem in

Daarin werd in een half uur tijd gestreden om de polepositie voor iedere klasse. De overall pole werd uiteindelijk, na verwarring rondom geschrapte rondetijden, overtuigend gepakt door Brendon Hartley in de #8 Toyota. In LMP2 was Nederlander Robin Frijns 1,3 seconde sneller dan de rest van het veld, best indrukwekkend.

Frijns ging als een kogel. Maar in de race gooide een straf na een startcrash roet in het eten.

Zaterdagmiddag 16:00 begon de race. Dit was een uur later dan de afgelopen jaren, en het voelde eigenlijk te laat aan. Er gebeurde qua voorprogramma vanaf het middaguur eigenlijk vrij weinig. Alle races in het voorprogramma waren nog steeds in de ochtend. Dus was het voor het gevoel toch langer dan normaal wachten tot de auto’s uiteindelijk aan kwamen rollen.

In de race leek het spannend te gaan worden. Voorin was het in de trainingen close tussen Toyota, Alpine en Glickenhaus. Maar Glickenhaus deed het vooral voorzichtig om de auto naar de finish te brengen. Het leverde ze wel een podium op, want Alpine had verschillende problemen en incidentjes.

De gehavende Alpine na een crash op de zondag

De race ging ging dus vooral tussen de twee Toyota’s, en bracht wat dat betreft niet zo heel veel spanning. Het was uiteindelijk de #8 Toyota die toch net de snellere was deze race.

Voor de GTE Pro klasse was het de laatste race. Deze klasse wordt volgend jaar vervangen door GT3 auto’s, wat erg jammer is. Ook met niet zo veel auto’s levert het altijd goede gevechten op.

Het leek eerst een prooi te gaan worden voor de Corvette C8R. Maar op zaterdagavond ging het na een mooie zonsondergang helemaal mis voor beide auto’s, binnen een half uur problemen voor beiden. En op de zondagmorgen crashte de ene auto uit de race terwijl net het uitvallen van de ander werd bevestigd, erg pijnlijk. Porsche pakte zo de winst in hun klasse voor een mooi afscheid van de 911 RSR.

LMP2 had een deelnemersveld van 27 auto’s. Dit geeft natuurlijk een prachtige knokpartij. Door de race heen wisselden de leiders elkaar af. Het was een kwestie van zo foutloos mogelijk de race door te komen en natuurlijk flink gas geven.

De Penske pakt enthousiast de curbstones mee

Diverse incidenten bepaalden ook het verloop van deze race. Het was ervaring dat telde, en Jota bewees waarom ze al 9 jaar op rij steeds het podium halen.

De #38 Jota pakte de winst in LMP2, 9 podiums op rij tijdens de 24 uur van Le Mans voor dit team

En het was mooi om in GTE-AM Ben Keating te zien winnen met de 4 Horsemen Racing/TF Sport Aston Martin, nadat hij in 2019 werd beroofd van de overwinning bij de technische keuring een dag na de race. Dat soort perikelen werd ons nu gelukkig bespaard.

Ondanks dat de strijd voorin niet het spannendste was, was het toch weer schitterend om dit mega-evenement bij te wonen. Het blijft als autosportliefhebber toch echt een must om dit mee te maken. Je kan overal zo goed bij komen. De auto’s op veel verschillende plekken onder allerlei omstandigheden in actie zien. En daarnaast is er rondom het evenement een hoop te doen. Volgend jaar is de 100e verjaardag van het evenement. Met een terugkeer van o.a. Porsche, Ferrari, Cadillac, Peugeot in de topklasse belooft het een grootse strijd te worden met een hoop nieuwe auto’s. Ik zal er alles aan doen om dan ook weer van de partij te zijn. Nu nog even nagenieten van de foto’s!

nl_NLNederlands