Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

24 uur van Le Mans 2022

Geplaatst op juni 14, 2022juni 14, 2022

Na 3 jaar wachten keerde ik eindelijk terug bij de 24 heures du Mans. Wat tot een paar jaar geleden mijn jaarlijkse fotografie en autosport hoogtepunt was kon weer als vanouds losgaan. 244.000 toeschouwers maakten daar ook dankbaar gebruik van. Ditmaal bezocht ik met mijn vriendengroep bij aankomst meteen de handtekeningensessie en was er gelijk gelegenheid tot een pitwalk. Horden bezoekers verdrongen zich bij de tafeltjes voor een krabbel van hun held, een selfie, of gratis goodies.

Bruno Vandestick interviewt Sebastien Bourdais

Maar wat ook leuk was is, dat er voor de teams een pitstop competitie werd gehouden. We konden de teams om beurten pitstops zien doen om te zien wie het snelst de banden kon wisselen. Leuk om dit van dichtbij mee te maken.

Op woensdag was het tijd voor actie, toen vonden de eerste trainingen en kwalificatiesessie plaats. De kwalificatiesessie bepaalde wie door ging naar de Hyperpole sessie op de donderdagavond. We bezochten tijdens de trainingsessies diverse plekken rondom de baan. Vooral de nachttrainingen op verschillende locaties kijken was spectaculair met de gloeinde remschijven bij het aanremmen na een lang recht stuk.

Job van Uitert trapt even hard de rem in

Daarin werd in een half uur tijd gestreden om de polepositie voor iedere klasse. De overall pole werd uiteindelijk, na verwarring rondom geschrapte rondetijden, overtuigend gepakt door Brendon Hartley in de #8 Toyota. In LMP2 was Nederlander Robin Frijns 1,3 seconde sneller dan de rest van het veld, best indrukwekkend.

Frijns ging als een kogel. Maar in de race gooide een straf na een startcrash roet in het eten.

Zaterdagmiddag 16:00 begon de race. Dit was een uur later dan de afgelopen jaren, en het voelde eigenlijk te laat aan. Er gebeurde qua voorprogramma vanaf het middaguur eigenlijk vrij weinig. Alle races in het voorprogramma waren nog steeds in de ochtend. Dus was het voor het gevoel toch langer dan normaal wachten tot de auto’s uiteindelijk aan kwamen rollen.

In de race leek het spannend te gaan worden. Voorin was het in de trainingen close tussen Toyota, Alpine en Glickenhaus. Maar Glickenhaus deed het vooral voorzichtig om de auto naar de finish te brengen. Het leverde ze wel een podium op, want Alpine had verschillende problemen en incidentjes.

De gehavende Alpine na een crash op de zondag

De race ging ging dus vooral tussen de twee Toyota’s, en bracht wat dat betreft niet zo heel veel spanning. Het was uiteindelijk de #8 Toyota die toch net de snellere was deze race.

Voor de GTE Pro klasse was het de laatste race. Deze klasse wordt volgend jaar vervangen door GT3 auto’s, wat erg jammer is. Ook met niet zo veel auto’s levert het altijd goede gevechten op.

Het leek eerst een prooi te gaan worden voor de Corvette C8R. Maar op zaterdagavond ging het na een mooie zonsondergang helemaal mis voor beide auto’s, binnen een half uur problemen voor beiden. En op de zondagmorgen crashte de ene auto uit de race terwijl net het uitvallen van de ander werd bevestigd, erg pijnlijk. Porsche pakte zo de winst in hun klasse voor een mooi afscheid van de 911 RSR.

LMP2 had een deelnemersveld van 27 auto’s. Dit geeft natuurlijk een prachtige knokpartij. Door de race heen wisselden de leiders elkaar af. Het was een kwestie van zo foutloos mogelijk de race door te komen en natuurlijk flink gas geven.

De Penske pakt enthousiast de curbstones mee

Diverse incidenten bepaalden ook het verloop van deze race. Het was ervaring dat telde, en Jota bewees waarom ze al 9 jaar op rij steeds het podium halen.

De #38 Jota pakte de winst in LMP2, 9 podiums op rij tijdens de 24 uur van Le Mans voor dit team

En het was mooi om in GTE-AM Ben Keating te zien winnen met de 4 Horsemen Racing/TF Sport Aston Martin, nadat hij in 2019 werd beroofd van de overwinning bij de technische keuring een dag na de race. Dat soort perikelen werd ons nu gelukkig bespaard.

Ondanks dat de strijd voorin niet het spannendste was, was het toch weer schitterend om dit mega-evenement bij te wonen. Het blijft als autosportliefhebber toch echt een must om dit mee te maken. Je kan overal zo goed bij komen. De auto’s op veel verschillende plekken onder allerlei omstandigheden in actie zien. En daarnaast is er rondom het evenement een hoop te doen. Volgend jaar is de 100e verjaardag van het evenement. Met een terugkeer van o.a. Porsche, Ferrari, Cadillac, Peugeot in de topklasse belooft het een grootse strijd te worden met een hoop nieuwe auto’s. Ik zal er alles aan doen om dan ook weer van de partij te zijn. Nu nog even nagenieten van de foto’s!

2C6A1205 2C6A1010 2C6A1805 2C6A1273 2C6A2126 2C6A2758 2C6A2970 2C6A1559 2C6A0897 2C6A1042 2C6A0974 2C6A2778 2C6A2317 2C6A1158 2C6A0929 2C6A1286 2C6A0922 2C6A1175 2C6A2624 2C6A2770 2C6A0944 2C6A2839 2C6A1137 2C6A0959 2C6A1423 2C6A1340 2C6A1409 2C6A2967 2C6A1888 2C6A1285 2C6A2023 2C6A1812 2C6A2172 2C6A0860 2C6A1356 2C6A2931 2C6A1548 2C6A1612 2C6A1192 2C6A2015 2C6A1665 2C6A1639 2C6A1780 2C6A2974 2C6A1762 2C6A1999 2C6A3267 2C6A1854 2C6A1000 2C6A1872 2C6A1976 2C6A1593 2C6A2688 2C6A2467 2C6A1591 2C6A2115 2C6A1739 2C6A2539 2C6A2134 2C6A2736 2C6A2125 2C6A1804 2C6A1662 2C6A2987 2C6A2158 2C6A2257 2C6A2274 2C6A2945 IMG_5806 IMG_5870 2C6A2380 2C6A2322 2C6A2843 IMG_5772 2C6A1650 2C6A2768 2C6A2409 2C6A3016 2C6A2809 2C6A1795 2C6A1517 2C6A2160 2C6A2893 2C6A2642 2C6A2800 IMG_5761 IMG_5810 2C6A3103
[Miniaturen Tonen]

Recente berichten

  • FIA WEC 6 hours of Spa 2025
  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
  • 12H Spa Francorchamps 2024
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes