Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

24 Heures Motos 2025

Geplaatst op april 24, 2025

Terug in Le Mans als fotograaf, maar dit keer in April, voor de 2 wielers. In het paasweekend stonden de 24 uur van Le Mans voor motoren op programma. Een race die ik ook al lang volgde. In de endurance racerij gaan de teams een strijd aan tegen de klok, de elementen en zichzelf. En bij de motoren is dit nog zichtbaarder. Vaak zag ik op Eurosport al uitgeputte coureurs die een gehavende motor terug naar de pits probeerden te duwen. Ook deze editie werd uiteindelijk ook zeker een onvoorspelbare uitputtingsslag. In de trainingen stond ik nog maar net langs de baan toen ik de eerste motor, gevolgd door coureur, voorbij zag schuiven. Het zou zeker niet de laatste zijn dat weekend.

In de trainingen verkende ik als fotograaf het circuit en de pitlane. Voor de motoren is dit de kortere permanente variant ipv de grote die de auto’s gebruiken die ook voor driekwart uit openbare weg bestaat.

De sfeer langs de baan viel ook op. Al op de donderdagavond overheerste het geluid van gas gevende motoren en burnouts op de camping. Grote klappen van de uitlaten galmden over het circuit. Voor de avondtraining was het gewoon mistig op het circuit van alle kampvuren en bandenrook die vanaf de campings kwam overwaaien. Ik ben blij dat ik een paar kilometer verder een rustige kamer had…

Een poosje voor de start begon het te regenen. Dus de paraplu’s kwamen al van pas om de motoren en rijders droog te houden.

Na een opwarmronde namen de coureurs hun positie in aan de overkant van de pits. Vervolgens kwam de typische ouderwetse Le Mans start waar men bij het startsignaal naar de motoren rent, erop springt en wegracet. Iets wat in de auto’s al ruim een halve eeuw niet meer gebeurt, maar gelukkig bij de motoren nog wel.

De regen eiste vrijwel direct slachtoffers. Al in de eerste ronde viel polesitter Marvin Fritz van de #7 YART Yamaha af. Ik snelde naar de laatse bocht en zag daar nog verschillende motoren in het grind glijden en vervolgens de coureurs die dan knokten om er weer uit te komen.

Richting de avond werd het wat droger en kon men wat meer in een ritme komen.

Links en rechts van me vielen nog wel wat motoren maar uiteindelijk brak dan ook de nacht aan.

In de pitlane was het ’s avonds zeker nog een drukke bedoening. Motoren werden opgelapt na problemen en pitstops werden in een snel tempo afgewerkt.

In de ochtend ging de #11 Kawasaki aan de leiding. Zij hadden de race al verschillende malen gewonnen en wisten redelijk uit de problemen te blijven. Zo hadden ze 3 ronden voorsprong toen er dan toch een valpartij was, net toen ik opnieuw naar de pitlane ging. Toen ik daar eenmaal aangekomen was kwam al gauw de #11 binnen voor een pitstop. Er bleek toch e.e.a. te moeten worden vervangen, dit gebeurde in alle hectiek voor de garage in de pitstraat zelf. Hun voorsprong slonk, na de pitstop zat de motor op de 2e plek, de #7 YART Yamaha die zich knap had teruggevochten weer in dezelfde ronde als de leider #11. Ze konden zich nu geen fout meer veroorloven.

Maar rond de aanvang van het 24e uur begon het te motregenen. Dit maakte het circuit erg verradelijk. Hoe schuin ga je door de bocht. Geverfde curbs en belijning worden glad. En toen wandelde ik inmiddels langs de baan. En 3 bochten na elkaar ging het mis, 3 Kawasaki’s, met als laatste de leider!!! de #11 lag eraf en stak de baan af richting de pits en zo pakte de #7 Yamaha alsnog de leiding terug die ze aan de start van de race toch hadden.

Aan de finish ging Marvin Fritz dan ook door het dak. Hij had 24 uur eerder zijn polepositie verspeeld en de grindbak opgezocht, maar had zich samen met Jason O’Halloran en Karel Hanika terug naar de kop gereden. Zo konden ze groots de overwinning vieren op het podium.

Het was een super gave race, een echte endurance race waar snelheid, techniek en uit de problemen blijven cruciaal waren voor een goed resultaat. Bekijk de foto’s hieronder voor een indruk. Mocht u nog foto’s willen bestellen, neem dan even contact op!

[Diavoorstelling tonen]
RF__7502
RF__6994
RF__7183
RF__6440
RF__7257
2C6A2048
RF__6710
RF__6399

2C6A1949
RF__7364
2C6A3168
RF__7181
2C6A3242
2C6A2701
RF__5486
RF__7231

RF__7304
RF__7312
RF__7262
RF__7076
RF__7174
RF__6641
RF__6504
2C6A1926

RF__7116
RF__7103
RF__7075
RF__6546
2C6A3238
2C6A3137
RF__6875
RF__6722

2C6A3010
RF__6033
RF__5251
RF__6716
RF__7282
RF__6700
RF__6672
RF__6663

RF__6406
RF__6379
RF__6568
RF__6017
RF__6560
RF__5891
RF__6470
RF__5712

RF__6382
RF__6555
2C6A1762
2C6A2705
RF__6391
RF__6367
RF__6360
RF__6402

RF__6352
RF__6280
RF__5499
RF__6200
RF__6318
RF__6159
RF__6079
RF__6057

RF__5988
RF__5943
RF__5997
RF__5932
RF__5928
RF__5888
RF__5880
RF__5861

2C6A3114
RF__5850
RF__5205
RF__5845
RF__5828
RF__5152
RF__5824
2C6A2506

RF__5685
RF__5662
RF__5330
RF__5655
RF__4897
RF__5659
RF__5679
RF__5644

2C6A2440
2C6A1911
2C6A2432
RF__5237
RF__4785
2C6A1879
2C6A2920
RF__4726

RF__5267
RF__5602
2C6A2430
RF__5582
1 2 3 ►

Recente berichten

  • FIA WEC 6 hours of Spa 2025
  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
  • 12H Spa Francorchamps 2024
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes