Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

24 Heures Motos 2025

Geplaatst op april 24, 2025

Terug in Le Mans als fotograaf, maar dit keer in April, voor de 2 wielers. In het paasweekend stonden de 24 uur van Le Mans voor motoren op programma. Een race die ik ook al lang volgde. In de endurance racerij gaan de teams een strijd aan tegen de klok, de elementen en zichzelf. En bij de motoren is dit nog zichtbaarder. Vaak zag ik op Eurosport al uitgeputte coureurs die een gehavende motor terug naar de pits probeerden te duwen. Ook deze editie werd uiteindelijk ook zeker een onvoorspelbare uitputtingsslag. In de trainingen stond ik nog maar net langs de baan toen ik de eerste motor, gevolgd door coureur, voorbij zag schuiven. Het zou zeker niet de laatste zijn dat weekend.

In de trainingen verkende ik als fotograaf het circuit en de pitlane. Voor de motoren is dit de kortere permanente variant ipv de grote die de auto’s gebruiken die ook voor driekwart uit openbare weg bestaat.

De sfeer langs de baan viel ook op. Al op de donderdagavond overheerste het geluid van gas gevende motoren en burnouts op de camping. Grote klappen van de uitlaten galmden over het circuit. Voor de avondtraining was het gewoon mistig op het circuit van alle kampvuren en bandenrook die vanaf de campings kwam overwaaien. Ik ben blij dat ik een paar kilometer verder een rustige kamer had…

Een poosje voor de start begon het te regenen. Dus de paraplu’s kwamen al van pas om de motoren en rijders droog te houden.

Na een opwarmronde namen de coureurs hun positie in aan de overkant van de pits. Vervolgens kwam de typische ouderwetse Le Mans start waar men bij het startsignaal naar de motoren rent, erop springt en wegracet. Iets wat in de auto’s al ruim een halve eeuw niet meer gebeurt, maar gelukkig bij de motoren nog wel.

De regen eiste vrijwel direct slachtoffers. Al in de eerste ronde viel polesitter Marvin Fritz van de #7 YART Yamaha af. Ik snelde naar de laatse bocht en zag daar nog verschillende motoren in het grind glijden en vervolgens de coureurs die dan knokten om er weer uit te komen.

Richting de avond werd het wat droger en kon men wat meer in een ritme komen.

Links en rechts van me vielen nog wel wat motoren maar uiteindelijk brak dan ook de nacht aan.

In de pitlane was het ’s avonds zeker nog een drukke bedoening. Motoren werden opgelapt na problemen en pitstops werden in een snel tempo afgewerkt.

In de ochtend ging de #11 Kawasaki aan de leiding. Zij hadden de race al verschillende malen gewonnen en wisten redelijk uit de problemen te blijven. Zo hadden ze 3 ronden voorsprong toen er dan toch een valpartij was, net toen ik opnieuw naar de pitlane ging. Toen ik daar eenmaal aangekomen was kwam al gauw de #11 binnen voor een pitstop. Er bleek toch e.e.a. te moeten worden vervangen, dit gebeurde in alle hectiek voor de garage in de pitstraat zelf. Hun voorsprong slonk, na de pitstop zat de motor op de 2e plek, de #7 YART Yamaha die zich knap had teruggevochten weer in dezelfde ronde als de leider #11. Ze konden zich nu geen fout meer veroorloven.

Maar rond de aanvang van het 24e uur begon het te motregenen. Dit maakte het circuit erg verradelijk. Hoe schuin ga je door de bocht. Geverfde curbs en belijning worden glad. En toen wandelde ik inmiddels langs de baan. En 3 bochten na elkaar ging het mis, 3 Kawasaki’s, met als laatste de leider!!! de #11 lag eraf en stak de baan af richting de pits en zo pakte de #7 Yamaha alsnog de leiding terug die ze aan de start van de race toch hadden.

Aan de finish ging Marvin Fritz dan ook door het dak. Hij had 24 uur eerder zijn polepositie verspeeld en de grindbak opgezocht, maar had zich samen met Jason O’Halloran en Karel Hanika terug naar de kop gereden. Zo konden ze groots de overwinning vieren op het podium.

Het was een super gave race, een echte endurance race waar snelheid, techniek en uit de problemen blijven cruciaal waren voor een goed resultaat. Bekijk de foto’s hieronder voor een indruk. Mocht u nog foto’s willen bestellen, neem dan even contact op!

RF__7502 RF__6994 RF__7183 RF__6440 RF__7257 2C6A2048 RF__6710 RF__6399 2C6A1949 RF__7364 2C6A3168 RF__7181 2C6A3242 2C6A2701 RF__5486 RF__7231 RF__7304 RF__7312 RF__7262 RF__7076 RF__7174 RF__6641 RF__6504 2C6A1926 RF__7116 RF__7103 RF__7075 RF__6546 2C6A3238 2C6A3137 RF__6875 RF__6722 2C6A3010 RF__6033 RF__5251 RF__6716 RF__7282 RF__6700 RF__6672 RF__6663 RF__6406 RF__6379 RF__6568 RF__6017 RF__6560 RF__5891 RF__6470 RF__5712 RF__6382 RF__6555 2C6A1762 2C6A2705 RF__6391 RF__6367 RF__6360 RF__6402 RF__6352 RF__6280 RF__5499 RF__6200 RF__6318 RF__6159 RF__6079 RF__6057 RF__5988 RF__5943 RF__5997 RF__5932 RF__5928 RF__5888 RF__5880 RF__5861 2C6A3114 RF__5850 RF__5205 RF__5845 RF__5828 RF__5152 RF__5824 2C6A2506 RF__5685 RF__5662 RF__5330 RF__5655 RF__4897 RF__5659 RF__5679 RF__5644 2C6A2440 2C6A1911 2C6A2432 RF__5237 RF__4785 2C6A1879 2C6A2920 RF__4726 RF__5267 RF__5602 2C6A2430 RF__5582 2C6A2428 RF__5521 RF__5143 RF__4789 RF__5497 RF__5404 RF__4722 RF__5349 2C6A2382 RF__5346 RF__4706 RF__5278 RF__4690 RF__5446 RF__5209 RF__4714 RF__5154 RF__5111 RF__7120 2C6A2254 2C6A2226 2C6A3066 2C6A2064 2C6A2217 2C6A1895 RF__6739 RF__4850 2C6A2229 2C6A1804 2C6A1792 2C6A1798 2C6A1745 RF__7548 RF__4702 2C6A1722 RF__4540 2C6A1871 RF__4448 2C6A1668 2C6A1665 2C6A1659 RF__7273 RF__4284 2C6A2937 RF__5408 RF__4272 RF__4243 2C6A1639 RF__5019 RF__4224 RF__4186 RF__5146 RF__5335 2C6A1629 RF__4163 RF__4017 RF__3954 RF__3893 RF__3949 RF__3829 2C6A1964 RF__7444 RF__6835 2C6A2896 2C6A2894 2C6A2899 RF__6793 2C6A2882 2C6A1998 2C6A2837 RF__6782 RF__6770 2C6A2789 2C6A1841 2C6A2807 2C6A2786 RF__6764 2C6A2776 RF__6759 2C6A2013 RF__4965 RF__4999 2C6A2756 2C6A2749 2C6A2626 2C6A2714 2C6A2726 2C6A2720 2C6A2548 RF__5641 2C6A2508 RF__5632 RF__3749 RF__5638 RF__5637 RF__5200 RF__4239 RF__5021 2C6A2357 RF__5008 2C6A2338 2C6A2329 RF__4985 2C6A2323 RF__5180 2C6A2247 RF__4927 2C6A2132 2C6A2088 2C6A2068 2C6A2003 2C6A1975 RF__4675 RF__3968 RF__3907 RF__4513 RF__4494 RF__3881 RF__3764 RF__3680
[Miniaturen Tonen]

Recente berichten

  • FIA WEC 6 hours of Spa 2025
  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
  • 12H Spa Francorchamps 2024
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes