Een paar weken na de 12 uur van Spa stond ik alweer terug langs de baan in de Ardennen. Ditmaal was het echter stralend weer, dus geen regenpak en thermokleding dit keer. Het was tijd voor de FIA WEC 6 hours of Spa. Dit is het laatste raceweekend van het wereldkampioenschap voordat ze doorgaan naar Le Mans voor de grote 24 uur. Een laatste krachtmeting dus om te zien hoe de onderlinge verhoudingen liggen en hoe het er voorstaat met de ontwikkeling van de raceauto’s.
Het is prachtig om te zien hoe het kampioenschap populairder is dan ooit. Met niet minder dan 19 hypercars van 9 verschillende fabrikanten alleen al in de topklasse is de strijd groot. En ook met grote namen als Jenson Button, Robert Kubica en MotoGP legende Valentino Rossi nu als rijders. Op de donderdag stond er al een hele groep fans te wachten op een handtekening van Rossi achter zijn pitbox. En bij de pitwalk was het ook ongekend druk bij zijn tafel, en bij de grote topteams.
Vrijdag was het tijd voor de Hyperpole kwalificatiesessies. De LMGT3 klasse was als eerste aan de beurt. Ik stond bij Eau Rouge foto’s te nemen toen de Manthey PureRXing Porsche voorbij kwam schuiven en hard in de banden klapte. De Porsche was totaal afgeschreven. Het zag er ook even slecht uit met alle drukte van medisch personeel om de auto heen. Maar gelukkig was de coureur na een controle in het medisch centrum in orde. De auto was dat niet. Maar om 7 uur ’s avonds werd er al een nieuwe vervangende Porsche op het circuit bezorgd, rechtstreeks uit Duitsland.
De pole in LMGT3 werd gepakt door Sarah Bovy met de Iron Dames Lamborghini. Voor haar thuispubliek was ze overtuigend de snelste en dit werd natuurlijk met applaus ontvangen.
In de hypercar klasse lijkt is Ferrari de laatste tijd oppermachtig. In Imola pakten ze al de pole en ook in Spa ging Antonio Fuoco met de #50 naar pole. Maarrr…. naderhand werd de auto te licht bevonden en zo kreeg uiteindelijk de #5 Penske Porsche 963 de pole toegewezen.
Zaterdag was racedag. En het was al vroeg druk om de wegen rondom het circuit. Er zouden die dag uiteindelijk bijna 90.000 bezoekers de race komen bekijken. Op het circuit aangekomen was er genoeg entertainment zowel op als naast de baan.
Qua evenement deed het niet veel onder voor de grand prix die daar ook wordt gehouden, met een reuzenrad, dj’s, springkussen, kraampjes. Maar natuurlijk draaide het allemaal rond de actie op de baan die rond 13:00 zou losbarsten.
Net als in Le Mans werd op de startgrid het volkslied gespeeld, gevolgd door een Fly-Past van The Victors met een rookspoor van de Belgische driekleur. Ik ging na de gridwalk direct klaarstaan in de laatste bocht om de startformatie te fotograferen. Achter me kwamen coureurs nog even een laatste “pitstop” maken in de mobiele toilet van de marshalls. Zo ook de coureur van de gele Iron Lynx Lamborghini. Het zou niet de laatste keer zijn die dag dat iemand van die auto op het laatste moment nog een pitstop moest maken…
Het veld vertrok voor de formatieronde en uiteindelijk werden ze in de laatste bocht, voor mijn camera losgelaten door de safetycar. Het was absoluut een kippenvel moment. Onder de tune van 2001 Space Odyssey komt een veld van deze ruimteschepen langzaam aanrijden en dan gaat het vlakbij met alle geweld los, we zijn van start!
In de race werd flink gestreden. In de eerste helft zag ik voornamelijk Porsche’s elkaar afwisselen aan de leiding, al kwamen kwamen er ook wel andere auto’s aan de leiding. De #5 Porsche die op pole startte raakte van de baan in Blanchimont en zorgde zo voor de eerste neutralisatie.
Tot teleurstelling van heel wat Rossi fans ging de #46 WRT BMW er samen met de #38 Jota Sport Porsche er in Bruxelles vanaf. Dit had een safetycar tot gevolg. Het noodlot zou echter nog een keer toeslaan voor de andere BMW van het WRT team. Deze werd door de #2 Cadillac geraakt toen Earl Bamber een wilde inhaalactie probeerde bij Kemmel, het snelste rechte stuk van de baan richting Les Combes. De auto’s klapten hard in de vangrails en heel de baan lag bezaaid met rommel. Meteen volgde een rode vlag en lange reparaties aan de vangrails waren het gevolg.
Pas na de oorspronkelijke eindtijd van 19:00 werd de race herstart voor de tijd die er nog te gaan was. Tijden het gouden uurtje pakte de gouden #12 Jota Sport Porsche 963 uiteindelijk de allereerste overwinning voor een prive team in de hypercar klasse van het WEC.
In GT3 kwam het allemaal aan op de laatste ronden. Een aantal auto’s kwam krap met de brandstof. Zo moest dus de gele Iron Lynx Lamborghini de leiding van de race laten schieten voor een korte tankstop. De vervangende #92 Porsche van Manthey PureRxcing ging daarna aan de leiding maar moest rustig aan doen. En zo kon het dat op het laatst de #91 van het zusterteam de leiding nog overpakte. Daarmee hadden we ook meteen een Nederlandse winnaar met de 19 jarige Morris Schuring die onlangs onderdeel was geworden van het Manthey EMA team. Een prachtige prestatie in een prachtrace. Ik kan niet wachten op de 24 uur van Le Mans!