Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

FIA WEC 6 hours of Spa 2024

Geplaatst op mei 14, 2024mei 14, 2024

Een paar weken na de 12 uur van Spa stond ik alweer terug langs de baan in de Ardennen. Ditmaal was het echter stralend weer, dus geen regenpak en thermokleding dit keer. Het was tijd voor de FIA WEC 6 hours of Spa. Dit is het laatste raceweekend van het wereldkampioenschap voordat ze doorgaan naar Le Mans voor de grote 24 uur. Een laatste krachtmeting dus om te zien hoe de onderlinge verhoudingen liggen en hoe het er voorstaat met de ontwikkeling van de raceauto’s.

Het is prachtig om te zien hoe het kampioenschap populairder is dan ooit. Met niet minder dan 19 hypercars van 9 verschillende fabrikanten alleen al in de topklasse is de strijd groot. En ook met grote namen als Jenson Button, Robert Kubica en MotoGP legende Valentino Rossi nu als rijders. Op de donderdag stond er al een hele groep fans te wachten op een handtekening van Rossi achter zijn pitbox. En bij de pitwalk was het ook ongekend druk bij zijn tafel, en bij de grote topteams.

Vrijdag was het tijd voor de Hyperpole kwalificatiesessies. De LMGT3 klasse was als eerste aan de beurt. Ik stond bij Eau Rouge foto’s te nemen toen de Manthey PureRXing Porsche voorbij kwam schuiven en hard in de banden klapte. De Porsche was totaal afgeschreven. Het zag er ook even slecht uit met alle drukte van medisch personeel om de auto heen. Maar gelukkig was de coureur na een controle in het medisch centrum in orde. De auto was dat niet. Maar om 7 uur ’s avonds werd er al een nieuwe vervangende Porsche op het circuit bezorgd, rechtstreeks uit Duitsland.

De pole in LMGT3 werd gepakt door Sarah Bovy met de Iron Dames Lamborghini. Voor haar thuispubliek was ze overtuigend de snelste en dit werd natuurlijk met applaus ontvangen.

In de hypercar klasse lijkt is Ferrari de laatste tijd oppermachtig. In Imola pakten ze al de pole en ook in Spa ging Antonio Fuoco met de #50 naar pole. Maarrr…. naderhand werd de auto te licht bevonden en zo kreeg uiteindelijk de #5 Penske Porsche 963 de pole toegewezen.

Zaterdag was racedag. En het was al vroeg druk om de wegen rondom het circuit. Er zouden die dag uiteindelijk bijna 90.000 bezoekers de race komen bekijken. Op het circuit aangekomen was er genoeg entertainment zowel op als naast de baan.

Qua evenement deed het niet veel onder voor de grand prix die daar ook wordt gehouden, met een reuzenrad, dj’s, springkussen, kraampjes. Maar natuurlijk draaide het allemaal rond de actie op de baan die rond 13:00 zou losbarsten.

Net als in Le Mans werd op de startgrid het volkslied gespeeld, gevolgd door een Fly-Past van The Victors met een rookspoor van de Belgische driekleur. Ik ging na de gridwalk direct klaarstaan in de laatste bocht om de startformatie te fotograferen. Achter me kwamen coureurs nog even een laatste “pitstop” maken in de mobiele toilet van de marshalls. Zo ook de coureur van de gele Iron Lynx Lamborghini. Het zou niet de laatste keer zijn die dag dat iemand van die auto op het laatste moment nog een pitstop moest maken…

Het veld vertrok voor de formatieronde en uiteindelijk werden ze in de laatste bocht, voor mijn camera losgelaten door de safetycar. Het was absoluut een kippenvel moment. Onder de tune van 2001 Space Odyssey komt een veld van deze ruimteschepen langzaam aanrijden en dan gaat het vlakbij met alle geweld los, we zijn van start!

In de race werd flink gestreden. In de eerste helft zag ik voornamelijk Porsche’s elkaar afwisselen aan de leiding, al kwamen kwamen er ook wel andere auto’s aan de leiding. De #5 Porsche die op pole startte raakte van de baan in Blanchimont en zorgde zo voor de eerste neutralisatie.

Tot teleurstelling van heel wat Rossi fans ging de #46 WRT BMW er samen met de #38 Jota Sport Porsche er in Bruxelles vanaf. Dit had een safetycar tot gevolg. Het noodlot zou echter nog een keer toeslaan voor de andere BMW van het WRT team. Deze werd door de #2 Cadillac geraakt toen Earl Bamber een wilde inhaalactie probeerde bij Kemmel, het snelste rechte stuk van de baan richting Les Combes. De auto’s klapten hard in de vangrails en heel de baan lag bezaaid met rommel. Meteen volgde een rode vlag en lange reparaties aan de vangrails waren het gevolg.

Pas na de oorspronkelijke eindtijd van 19:00 werd de race herstart voor de tijd die er nog te gaan was. Tijden het gouden uurtje pakte de gouden #12 Jota Sport Porsche 963 uiteindelijk de allereerste overwinning voor een prive team in de hypercar klasse van het WEC.

In GT3 kwam het allemaal aan op de laatste ronden. Een aantal auto’s kwam krap met de brandstof. Zo moest dus de gele Iron Lynx Lamborghini de leiding van de race laten schieten voor een korte tankstop. De vervangende #92 Porsche van Manthey PureRxcing ging daarna aan de leiding maar moest rustig aan doen. En zo kon het dat op het laatst de #91 van het zusterteam de leiding nog overpakte. Daarmee hadden we ook meteen een Nederlandse winnaar met de 19 jarige Morris Schuring die onlangs onderdeel was geworden van het Manthey EMA team. Een prachtige prestatie in een prachtrace. Ik kan niet wachten op de 24 uur van Le Mans!

RF__7168 2C6A3645 2C6A3958 RF__5210 2C6A3553 2C6A3437 RF__7758 RF__5958 RF__6540 RF__6680 2C6A3168 RF__5323 RF__7027 RF__7654 2C6A3350 RF__5997 2C6A3235 RF__5176 RF__5614 2C6A4812 RF__5190 RF__5202 RF__5298 2C6A4324 RF__5206 RF__5234 2C6A3191 RF__5490 RF__5647 RF__5278 RF__5481 RF__7050 RF__5529 RF__5539 RF__5152 2C6A3452 2C6A3346 2C6A4517 RF__6003 RF__5257 2C6A3366 RF__5145 2C6A3402 2C6A3416 RF__5649 RF__5213 RF__5660 RF__6304 RF__5182 2C6A3475 RF__5666 RF__5088 RF__5672 RF__5691 RF__5694 RF__5709 2C6A3676 RF__5736 2C6A3585 RF__5754 2C6A3581 RF__5760 2C6A3596 RF__6164 RF__5788 RF__5806 2C6A3487 RF__5818 2C6A4433 RF__5710 RF__5891 RF__5680 RF__5775 RF__7760 RF__5946 RF__6134 2C6A3921 RF__7417 2C6A3718 RF__5067 RF__7747 2C6A3890 2C6A3652 2C6A4089 2C6A3565 RF__6137 RF__5967 RF__6856 RF__6011 RF__6763 RF__6105 RF__6128 RF__6875 2C6A4009 RF__6174 RF__6195 RF__6831 2C6A4172 2C6A4098 RF__5657 RF__6207 RF__6350 2C6A3990 RF__5187 2C6A3936 RF__6656 RF__6660 RF__6668 RF__5727 RF__6153 RF__7045 RF__6704 RF__7287 RF__6779 RF__6654 2C6A3948 2C6A4062 2C6A4704 2C6A4162 2C6A4710 RF__7015 2C6A4101 2C6A3671 RF__7257 RF__7078 RF__7283 RF__7769 RF__7602 RF__7326 RF__6889 2C6A4611 RF__6679 RF__6972 RF__6991 RF__7357 2C6A4010 RF__7000 RF__5658 2C6A3930 RF__7056 2C6A4195 RF__6913 RF__7188 2C6A4152 2C6A4181 2C6A4186 RF__6988 2C6A4207 2C6A4470 RF__7780 RF__7244 2C6A4661 RF__7247 RF__7303 RF__7444 2C6A4245 2C6A4359 2C6A4387 2C6A4560 2C6A4670 RF__7726
[Miniaturen Tonen]

Recente berichten

  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
  • 12H Spa Francorchamps 2024
  • Japan – een bijzondere kennismaking
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes