Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

24 uur van Le Mans 2024

Geplaatst op juni 20, 2024juni 20, 2024

Al sinds 2011 bezoek ik de 24 uur van Le Mans. Het begon als een soort vakantie van de thuissituatie met mijn moeder die aan kanker leed. Even de gedachten verzetten, race kijken en fotograferen. In 2012 deed mijn moeder zich zelfs minder ziek voor dan ze was, zodat ik er toch even tussenuit was. Nadat ze in September dat jaar overleed deed ik direct na de begrafenis nog een foto op de post. Ik deed mee aan een wedstrijd van Canon waarmee je een workshop met F1 fotograaf Frits van Eldik kon winnen. En ik won deze workshop dan ook. Hierbij fotografeerde ik voor het eerst langs pal langs de baan in Zandvoort. Frits gaf ook een presentatie met o.a. de foto’s die hij van de Audi’s in Le Mans had gemaakt en vertelde wat er allemaal kwam kijken bij het vak van autosport fotograaf. Deze workshop gaf me de motivatie om mijn autosport fotografie verder te ontwikkelen. En zo hielp Frits ook een jaar later om mijn eerste foto te verkopen.

Naar Le Mans bleef ik steeds terugkeren. Als een soort jaarlijkse pelgrimstocht en ook een ijkpunt waar mijn fotografie dat jaar stond. Ik leerde er verschillende mede autosport fanaten en hobby fotografen kennen. Ik richtte op den duur een bedrijfje op, deed verschillende opdrachten, maar toen kwam de welbekende crisis en lag alles plat. Gelukkig trok het de afgelopen 2 jaar toch langzaam weer aan met opdrachten. En nu was het dan zover, na al die jaren mocht ik ook de 24 uur van Le Mans fotograferen. Voor mij was dit toch wel een droom die uitkomt. De cirkel is rond wat dat betreft. Ik ontmoette Frits ook kort in het mediacentrum, net als vele andere mede fotografen. Ooit ging ik als jongen voor het eerst naar Zandvoort om bij de Masters of F3 een Ferrari F1 auto, Jan Lammers zijn Le Mans auto en andere oude sportscars te zien racen. En nu stond ik er met mijn camera bovenop als Ferrari een Le Mans overwinning binnensleepte in een van de meest pittige en onvoorspelbare races in jaren. Onwerkelijk.

Op de zaterdag een week voor de race ging ik aan de slag. Ik bezocht het stadscentrum waar de technische keuring en groepsfoto’s plaatsvonden. En daarna werd ook met auto’s door het centrum gereden tot bij de poorten naast de oude kathedraal, een prachtig zicht.

De testdag die erop volgde bood de kans om het circuit te verkennen op de plekken waar ik voorheen niet kwam. Zo ook bij het bekende verkeersbord aan de Hunaudieres, een klassieke foto die de fotografen meestal tijdens de testdag maken omdat daarna pas de reclameborden op worden gehangen.

Op de dinsdag was het tijd voor de foto momentjes met coureurs en daarna ook de handtekeningensessie voor het publiek en pitstop wedstrijd.

De sfeer zat er goed in. En genoeg actie bij de pitstops.

De dagen erna waren de vrije trainingen en ook een spannende Hyperpole sessie om de startplekken voor de snelste auto’s te bepalen. Uiteindelijk pakte Porsche de pole met een super ronde van Kevin Estre die al vonkend de laatste bochten in dook.

Op zaterdag was het dan eindelijk tijd voor de race. Voor het eerst liep ik daar zelf rond op de startopstelling in plaats van de opbouw te volgen vanaf de tribune. En daarna ging het om 16:00 dan los. De race begon zonnig, maar al snel was er het eerste buitje. Al duurde dit niet zo lang.

Later in de avond kon ik in de bossen achterop het circuit nog wat gouden zonlicht meepakken voordat het weer definitief omsloeg.

Het begon flink te regenen toen ik terug was bij de bocht Indianapolis. En dit zou in vlagen groot gedeelte van de nacht aanhouden. Lange tijd werd ook doorgebracht achter de safetycar. Zodoende deed ik nog verwoedde pogingen in de auto wat te slapen, wat geen succes was.

Toen de nacht voorbij was had Ferrari zich genesteld aan de kop, maar met name Toyota zat ze nog op de hielen. Ook in de laatste uren was er nog behoorlijke regenval.

Maar de #50 Ferrari 499P van Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco en Miguel Molina bleek de sterkste. Zo sleepten ze na vorig jaar opnieuw een overwinning voor AF Corse Ferrari binnen. Nederlands succes was er in GT3 waar de 19 jarige Morris Schuring met de #91 Manthey EMA Porsche de winst pakte. En in LMP2 was het #22 United Autosports die zegevierde.

Het was een fantastische ervaring. En nu is het vooral even bij van een intensief weekje fotograferen. Bedankt aan een ieder die me de afgelopen jaren gevolgd en geholpen heeft en aan de vele mensen die ik tijdens het hele evenement heb ontmoet. Bekijk de foto’s hieronder.

[Diavoorstelling tonen]
2C6A7624
2C6A7426
2C6A5413
RF__8845
2C6A7422
RF__8255
2C6A7375
2C6A7345

2C6A7245
2C6A6793
RF__1783
RF__3951
RF__8494
RF__1757
RF__0448
2C6A8176

RF__1457
2C6A5006
RF__1446
2C6A8179
RF__2417
2C6A6594
RF__1407
2C6A5987

RF__1395
RF__1394
2C6A6421
RF__1369
RF__1364
RF__2764
RF__1328
2C6A5990

2C6A7178
RF__1044
2C6A6979
2C6A5611
RF__2606
RF__0724
2C6A6734
2C6A6691

RF__0521
2C6A6613
RF__1024
2C6A6597
RF__1761
RF__9393
2C6A6544
RF__1535

2C6A6507
2C6A7568
RF__0422
RF__9493
2C6A5472
2C6A6488
2C6A6478
2C6A6250

RF__0412
2C6A6455
RF__1785
2C6A6437
2C6A7437
2C6A6411
2C6A6580
2C6A6407

2C6A6347
2C6A6330
RF__0347
RF__8204
2C6A5278
2C6A6324
RF__1026
2C6A6592

2C6A6302
2C6A7427
2C6A6298
2C6A5170
2C6A5409
2C6A6291
2C6A6286
2C6A6282

2C6A6278
2C6A6274
RF__0360
2C6A6588
RF__0359
2C6A6266
2C6A6242
2C6A6240

2C6A5253
2C6A6220
RF__8858
2C6A6212
2C6A5419
2C6A6183
2C6A6151
2C6A6140

2C6A6102
RF__0337
2C6A5623
RF__0268
◄ 1 2 3 4 ►

Recente berichten

  • Spa Classic 2025
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2025
  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes