Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

24 uur van Le Mans 2024

Geplaatst op juni 20, 2024juni 20, 2024

Al sinds 2011 bezoek ik de 24 uur van Le Mans. Het begon als een soort vakantie van de thuissituatie met mijn moeder die aan kanker leed. Even de gedachten verzetten, race kijken en fotograferen. In 2012 deed mijn moeder zich zelfs minder ziek voor dan ze was, zodat ik er toch even tussenuit was. Nadat ze in September dat jaar overleed deed ik direct na de begrafenis nog een foto op de post. Ik deed mee aan een wedstrijd van Canon waarmee je een workshop met F1 fotograaf Frits van Eldik kon winnen. En ik won deze workshop dan ook. Hierbij fotografeerde ik voor het eerst langs pal langs de baan in Zandvoort. Frits gaf ook een presentatie met o.a. de foto’s die hij van de Audi’s in Le Mans had gemaakt en vertelde wat er allemaal kwam kijken bij het vak van autosport fotograaf. Deze workshop gaf me de motivatie om mijn autosport fotografie verder te ontwikkelen. En zo hielp Frits ook een jaar later om mijn eerste foto te verkopen.

Naar Le Mans bleef ik steeds terugkeren. Als een soort jaarlijkse pelgrimstocht en ook een ijkpunt waar mijn fotografie dat jaar stond. Ik leerde er verschillende mede autosport fanaten en hobby fotografen kennen. Ik richtte op den duur een bedrijfje op, deed verschillende opdrachten, maar toen kwam de welbekende crisis en lag alles plat. Gelukkig trok het de afgelopen 2 jaar toch langzaam weer aan met opdrachten. En nu was het dan zover, na al die jaren mocht ik ook de 24 uur van Le Mans fotograferen. Voor mij was dit toch wel een droom die uitkomt. De cirkel is rond wat dat betreft. Ik ontmoette Frits ook kort in het mediacentrum, net als vele andere mede fotografen. Ooit ging ik als jongen voor het eerst naar Zandvoort om bij de Masters of F3 een Ferrari F1 auto, Jan Lammers zijn Le Mans auto en andere oude sportscars te zien racen. En nu stond ik er met mijn camera bovenop als Ferrari een Le Mans overwinning binnensleepte in een van de meest pittige en onvoorspelbare races in jaren. Onwerkelijk.

Op de zaterdag een week voor de race ging ik aan de slag. Ik bezocht het stadscentrum waar de technische keuring en groepsfoto’s plaatsvonden. En daarna werd ook met auto’s door het centrum gereden tot bij de poorten naast de oude kathedraal, een prachtig zicht.

De testdag die erop volgde bood de kans om het circuit te verkennen op de plekken waar ik voorheen niet kwam. Zo ook bij het bekende verkeersbord aan de Hunaudieres, een klassieke foto die de fotografen meestal tijdens de testdag maken omdat daarna pas de reclameborden op worden gehangen.

Op de dinsdag was het tijd voor de foto momentjes met coureurs en daarna ook de handtekeningensessie voor het publiek en pitstop wedstrijd.

De sfeer zat er goed in. En genoeg actie bij de pitstops.

De dagen erna waren de vrije trainingen en ook een spannende Hyperpole sessie om de startplekken voor de snelste auto’s te bepalen. Uiteindelijk pakte Porsche de pole met een super ronde van Kevin Estre die al vonkend de laatste bochten in dook.

Op zaterdag was het dan eindelijk tijd voor de race. Voor het eerst liep ik daar zelf rond op de startopstelling in plaats van de opbouw te volgen vanaf de tribune. En daarna ging het om 16:00 dan los. De race begon zonnig, maar al snel was er het eerste buitje. Al duurde dit niet zo lang.

Later in de avond kon ik in de bossen achterop het circuit nog wat gouden zonlicht meepakken voordat het weer definitief omsloeg.

Het begon flink te regenen toen ik terug was bij de bocht Indianapolis. En dit zou in vlagen groot gedeelte van de nacht aanhouden. Lange tijd werd ook doorgebracht achter de safetycar. Zodoende deed ik nog verwoedde pogingen in de auto wat te slapen, wat geen succes was.

Toen de nacht voorbij was had Ferrari zich genesteld aan de kop, maar met name Toyota zat ze nog op de hielen. Ook in de laatste uren was er nog behoorlijke regenval.

Maar de #50 Ferrari 499P van Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco en Miguel Molina bleek de sterkste. Zo sleepten ze na vorig jaar opnieuw een overwinning voor AF Corse Ferrari binnen. Nederlands succes was er in GT3 waar de 19 jarige Morris Schuring met de #91 Manthey EMA Porsche de winst pakte. En in LMP2 was het #22 United Autosports die zegevierde.

Het was een fantastische ervaring. En nu is het vooral even bij van een intensief weekje fotograferen. Bedankt aan een ieder die me de afgelopen jaren gevolgd en geholpen heeft en aan de vele mensen die ik tijdens het hele evenement heb ontmoet. Bekijk de foto’s hieronder.

[Diavoorstelling tonen]
2C6A7601
RF__4313
RF__2477
2C6A8315
2C6A8145
RF__4519
2C6A8057
2C6A7731

2C6A8104
RF__3482
RF__4446
RF__3946
RF__2592
2C6A8066
2C6A8062
RF__3936

RF__3637
RF__1959
RF__3412
2C6A7628
RF__3410
RF__3326
RF__3305
RF__3735

2C6A7886
RF__3281
RF__4406
RF__1812
RF__2035
RF__2559
2C6A8046
2C6A7901

2C6A8375
RF__3950
2C6A7660
RF__4058
2C6A7883
RF__2564
2C6A7846
RF__1469

2C6A7842
2C6A8032
RF__1413
RF__2894
RF__1481
RF__3962
2C6A7824
RF__2869

RF__1454
RF__1971
RF__3216
RF__2852
RF__1626
RF__2821
2C6A7999
2C6A6963

RF__2819
RF__2815
2C6A7756
2C6A7762
2C6A7715
RF__2448
RF__2544
RF__2006

2C6A7645
RF__2547
RF__2889
RF__0866
RF__2765
RF__2757
RF__2702
RF__2674

RF__2584
2C6A7587
RF__2568
RF__2563
RF__2830
2C6A7953
RF__0503
RF__2560

RF__2557
RF__2554
2C6A8541
RF__2450
RF__2372
RF__2364
RF__2105
RF__2088

2C6A7695
2C6A6576
RF__1974
RF__1927
RF__1849
RF__1485
2C6A7455
2C6A7441

RF__0304
2C6A6491
2C6A7432
2C6A7428
◄ 1 2 3 4 ►

Recente berichten

  • FIA WEC 6 hours of Spa 2025
  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
  • 12H Spa Francorchamps 2024
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes