FIA WEC 6 hours of Spa 2018

Op zaterdag 5 mei was de aftrap van het Superseizoen 2018-19 van het FIA World Endurance Championship. Dit was de eerste race van een extra lang seizoen waarmee het kampioenschap de overstap maakt naar een winterkampioenschap. Dit seizoen zal er 2x een 6 uur van Spa en 2x een 24 uur van Le Mans in zitten. Vanaf 2019 is de 24 uur van Le Mans in juni telkens de seizoensafsluiter. Zeker nu er sinds lange tijd weer een hele groep nieuwe LMP1 prototypes bij zijn wilden we de seizoensaftrap niet missen. In de kwalificatie op vrijdag was het echter al misgegaan en had Pietro Fittipaldi zijn benen gebroken bij een flinke crash in Eau Rouge. Zijn Dragonspeed BR01 LMP1 was daarbij te zwaar beschadigd om mee te doen. Ook kwam uiteindelijk aan het licht dat Ginetta problemen had met beloofd sponsorgeld uit China wat niet werd uitbetaald. Zo zagen we tijdens de uitgebreide openingsceremonie de garagedeuren bij de 2 Ginetta’s en bij Dragonspeed al dicht gaan. We waren voor de race begon dus al 3 LMP1 prototypes kwijt.

Toen de race van start ging had Giedo van der Garde met zijn Racing Team Nederland LMP2 de snelheid flink te pakken. Hij haalde verschillende deelnemers in en kwam al snel aan de leiding van zijn klasse. Helaas kwamen ze na een tijdje lang stil te staan in de pits met technische problemen. Het viel ons al op dat we ze een tijd lang niet voorbij zagen komen langs de baan. Jammer genoeg geen Nederlandse klassewinst dus, maar het geeft zeker hoop voor Le Mans!

Aan de top werd de race totaal gedomineerd door Toyota, met winst voor de #8 auto waar rookie Fernando Alonso in reed (waar kennen we die ook alweer van). De #7 auto van het team moest met een ronde achterstand vanuit de pitstraat starten na een straf. Maar de Toyota’s waren dermate snel dat die auto alle achterstand heeft goedgemaakt en (op teamorders) 2e werd, met 2 ronden voorsprong op de rest van het veld. Dus ja, we missen Porsche en Audi zeker… Nu Toyota de enige hybride LMP1’s heeft vrezen we toch voor Le Mans. De rest van de auto’s in die klasse leek het met hun gloednieuwe auto’s nog niet bij te kunnen benen. Maar wie weet verloopt Le Mans desondanks toch weer zo onverwacht als de afgelopen jaren.

In GTE ging de winst uiteindelijk naar Ford #66. De andere auto van het team hing al snel met een flinke klap in de bandenstapels in Eau Rouge. Aan het einde van de race steeg de #17 SMP racing BR01 LMP1 spontaan op. Net na Eau Rouge, in Radillion kwam de auto, bestuurd door Isaakyian, letterlijk los van de baan en maakte het een dubbele salto om vervolgens in de bandenstapels te eindigen. Gelukkig was Isaakyian bij deze klapper ongedeerd gebleven. Bij het terugzien van de filmpjes baalde ik eigenlijk alsnog; een poosje daarvoor had ik daar nog staan fotograferen… Gelukkig heb ik nog andere foto’s:

Related posts