Een week geleden eindigde de 24 uur van Le Mans 2018. Voor het achtste jaar op rij was ik er bij. Maar het werd helaas de race waar we na afloop van de 6 uur van Spa al voor vreesden. De Toyota’s starten vanaf pole en stonden de leiding van de race niet meer af. In de eerste bocht spinden was er al een incident tussen de priveteams die het tegen het machtige Toyota moesten opnemen. Van daar af aan liep die achterstand alleen maar op tot uiteindelijk 12 ronden. Grote drama’s zoals vorig jaar bleef de Toyota’s bespaard en zo konden ze ongestoord de overwinning pakken. Niet dat het onverdiend was, maar wat meer strijd en drama had van ons wel gemogen.
Ook in de andere klassen viel de spanning al vlot weg. In lmp2 was G-Drive dominant, maar die werden na afloop nog gediskwalificeerd wegens vals spelen met de tankinstallatie (en eigenlijk deden ze dat ook met hun line-up). Hierdoor pakte Alpine opnieuw de winst in LMP2. In de GTE klassen waren de Porsches duidelijk het snelst, en na een safetycar periode in het 4e uur kregen ze een voorsprong van 2 minuten op de rest in de schoot geworpen.
Was het dan allemaal doffe ellende? Nee hoor, natuurlijk niet. Le Mans blijft Le Mans. En er was genoeg te zien op en om de baan. Met de auto bezochten we enkele uithoeken van het grote circuit waar je te voet niet kan komen. Iets wat gave actie en mooie foto’s opleverde. En op de vrijdagavond gaf Jamiroquai nog een spetterend concert weg bij de Dunlop brug. Jaykay, zelf enorme autogek, baalde dat hij de volgende dag niet bij de start kon zijn vanwege een concert in Griekenland. Ook dat concert leverde weer wat plaatjes op. Je kunt alle foto’s van het raceweekend en het concert hieronder bekijken.
[flickr_set id=”72157692538886160″]