Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

FIA WEC 6 hours of Spa 2025

Geplaatst op mei 13, 2025mei 13, 2025

Het is ondertussen al traditie: begin mei is het altijd tijd voor de 6 hours of Spa. Dit is de race die in het WEC voorafgaat aan Le Mans. Net als vorig jaar was het keurig weer om naar de Ardennen af te reizen. Op donderdag 8 mei arriveerde ik. Na eerst mijn accreditatie opgehaald te hebben kon ik weer naar de baan. Het was nog frisjes in de ochtend, maar snel kwam het zonnetje goed opzetten en was het goed toeven. Dit zou de rest van het weekend zo blijven. Op de donderdag waren er 3 flinke klappers: de #60 Mercedes en de #51 Ferrari gingen eraf bij Raidillion.

De nieuwe Aston Martin Valkyrie had ik naar uitgekeken om die in het echt te zien, en te horen met een dikke V12 motor. Dat stelde zeker niet teleur. Maar ook daar eindigde er donderdag een van in de banden. Met het shuttlebusje troffen we daarvan de ravage nog aan: stukken reclamebord verspreid over het pad waar wij op liepen en gereden werden en verderop de #007 Aston Martin die uit de banden werd gesleept en op de sleepwagen werd geladen. De monteurs van de 3 gecrashte auto’s hadden nog wat te doen die avond/nacht…

Terug bij het mediacentrum werd ook een persconferentie gehouden rondom het evenement met enkele van de topcoureurs aan het woord. Leuk om o.a. Pascal Wehrlein, Stoffel Vandoorne, Robin Frijns en ook Mick Schumacher daar te zien.

Op de donderdag was uiteindelijk de #6 Porsche 963 het snelste. Dit zou gedurende het weekend echter nog veranderen.

Op vrijdag was het al drukker met publiek, het was immers tijd voor de kwalificaties met de beslissende Hyperpole sessie. Maar eerst was er ook nog een pitwalk + handtekeningensessie. En ondanks dat dit zaterdag ook nog plaats zou vinden en je wat extra moest betalen voor paddock en pittoegang liep de rij van de pituitgang tot ver achter het pitgebouw. Het was gezellig druk. Het publiek kon selfies nemen en handtekeningen scoren bij de coureurs, en nog een vlaggetje, sleutelhanger of sticker meepakken.

En toen was het tijd voor de Hyperpole. De auto’s die een dag eerder waren gecrasht waren ondertussen gerepareerd. De #60 Mercedes sloeg de vrije training in de ochtend over maar kon in de kwalificaties uiteindelijk wel meedoen.

In de LMGT3 klasse was het de #78 Lexus die de Hyperpole pakte, gevolgd door de #10 Aston Martin en de Proton Ford Mustangs.

Voor de Hypercar prototypes pakte de eerste kwalificatiesessie redelijk onverwacht uit. Geen enkele van de Porsches, die donderdag nog het snelste waren gingen door naar de Hyperpole finale. Ook oud-kampioenen Toyota de nieuwe Aston Martin Valkyries haalden het niet. Het werd uiteindelijk een volledige rood-gele Ferrari top 3 toen de Hyperpole klaar was, met de nr. 50 op pole.

Op de zaterdag deed de zon nog extra zijn best om te shinen. Het was tenslotte tijd voor de grote race. Op de startgrid en op de goed gevulde tribunes bruiste het van het volk. De tijd tikte weg naar 14:00 toen het veld losgelaten werd en al het PK geweld losbarste. Het veld kwam netjes opgelijnd aanrijden onder leiding van de Ferrari’s en schoot er vlot van door, we waren los!

Na de start begon ik aan een ronde fotograferen op verschillende plekken rond het circuit. Toen ik in het media shuttlebusje zat richting Les Combes kwamen over het rechte stuk bij Kemmel 3 auto’s naast elkaar voorbij blazen, whoa schreeuwde de chauffeur uit, terwijl hij zelf ook enthousiast ook met zn mobiel op statiefje op het dashboard nog e.e.a. probeerde vast te leggen voor het nageslacht. Er zou nog veel dikke actie volgen.

Aan de kop van het veld werd volop gestreden. Peugeot, Toyota, Alpine, BMW, Ferrari wisselden elkaar af, meer fabrikanten aan de leiding dan dat er in het hele F1 kampioenschap meerijden…

Het publiek wat in grote getale was gekomen kreeg waar voor hun geld met zoveel actie. En voor mij was er in een race van 6 uur ook genoeg tijd om nog creatief te doen met de auto’s en hun omgeving.

Voor mij als fotograaf was het helemaal een kadootje dat de race een uur later startte en dus ook later eindigde. Het laatste uur van de race had daardoor in dit mooie weer een heerlijk gouden uurtje. Prachtig voor foto’s bij laagstaande zon waarbij je de inmiddels met vliegen besmeurde auto’s in een mooier licht ziet, extra nadruk op de stofwolken van een auto die de bocht iets te krap of te ruim neemt, heerlijk!

Na heel wat wisselingen aan de kop van de race was het de #51 Ferrari die de winst pakte en zo terugkwam van de klapper op de Donderdag. In LMGT3 pakte de #21 Vista AF Corse Ferrari de winst. Wat een prachtrace, op naar Le Mans!

Wil je nog foto’s of afdrukken bestellen van deze race, of andere foto’s uit mijn collectie? Neem even contact op via het contactformulier. Het volledige album kun je hieronder bekijken.

[Diavoorstelling tonen]
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3686
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2417
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4660
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3701
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3211
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3662
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2903
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3271

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_1453
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3353
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2476
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4038
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4618
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4801
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3360
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4635

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4873
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3390
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3649
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3248
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4097
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3658
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3667
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4612

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2761
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3674
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2904
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2442
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2586
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4753
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2752
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3818

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3892
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3910
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4690
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_3987
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4021
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4959
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4102
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4143

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4297
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4415
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_5127
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4464
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2407
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4485
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2432
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4943

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4490
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4805
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4555
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4579
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2655
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4613
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4634
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_2468

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4698
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4798
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4803
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_5017
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4807
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4809
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4841
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4880

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4908
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4914
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4922
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4924
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4925
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4973
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4976
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_4978

FiaWecSpa2025_RamonFeleus_5027
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_5073
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_5078
FiaWecSpa2025_RamonFeleus_5087
◄ 1 2 3

Recente berichten

  • FIA WEC 6 hours of Spa 2025
  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
  • 12H Spa Francorchamps 2024
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes