Eind Augustus brak weer aan en opnieuw was het tijd voor een weekendje Spa. De European Le Mans Series was terug voor hun jaarlijkse 4 hours of Spa Francorchamps. En ook dit keer was ik weer van de partij. Op zaterdag mocht de ELMS al vroeg aantreden voor de vrije training om 9:00, en dus mocht ik nog ietsje vroeger op pad ;-) De zaterdag had vrij somber weer en gedurende de training begon het al een beetje te motregenen. Hier en daar schoot een auto de baan af. Bij speed corner aangekomen kreeg ik gratis een bak grind over me heen van de United Autosports LMP2 die de baan af schoot en door de grindbak rakelings langs de bandenstapel scheerde waar ik achter stond. Geen al te beste foto’s daarvan helaas, het leek me wijs mijn camera te beschermen…

Later die ochtend was het tijd voor de kwalificatiesessies. Eerst was de Michelin Le Mans Cup aan de beurt. En gedurende deze sessie sloeg de motregen toch echt om in flinke regen. Het werd toch erg nat op de baan.

Ook kort daarna voor de ELMS kwalificatiesessies was de baan nog nat. En dus was het voor de coureurs een uitdagende kwalificatie. Uiteindelijk pakte Ferdinand Habsburg met de #24 Nielsen Racing auto de pole position.

De Michelin Le Mans Cup race werd eind van de middag verreden. De baan was opgedroogd en er scheen af en toe een bescheiden zonnetje. En geheel volgens traditie mocht de chaos niet ontbreken. Dit keer ging het in het GT veld al mis nog voor de startlijn, zoals te zien is in in de achtergrond mijn startfoto hieronder. Je kunt er letterlijk op wachten.

Kort na de herstart was er meteen een van de LMP3’s die een oliespoor trok en bij Eau Rouge brandend tot stilstand kwam. Dit zal nog een van de kinderziekten zijn van de LMP3 auto’s met de Toyota V6 die dit jaar zijn geintroduceerd. Het geluid van de oude V8 modellen mis ik helaas wel een beetje. De race werd uiteindelijk vanaf pole gewonnen door Hugo Schwarze en Hadrien David in de #85 R-ace GP Duqueine D09-Toyota. Het team pakte daarmee hun eerste overwinning van het jaar.

De volgende dag begon uiteraard met de pitwalk. En deze was erg goed bezocht. Bij het openen van de poort voor de pitwalk stormden de meest fanatieke fans gelijk naar hun favoriete team om op tijd te zijn voor de handtekeningen. Daarbij waren er heel wat fans van het Iron Dames team. Een van de leukste spontane foto’s maakte ik dan ook van deze kleine dames:

En zo kon men dan een poosje later aansluiten bij de tafeltjes. Al met al weer een geslaagd ochtendje pitlane.

En het zonnetje scheen goed op racedag. Al op tijd maakte ik mijn weg naar Les Combes om daar mijn race te beginnen. Zo kon ik dan ook daar meteen de bloemetjes buiten zetten toen de race eenmaal los ging.

In de eerste helft van de race volgenden de safetycar en Full Course Yellow onderbrekingen elkaar soms snel op. Het leek soms net even een Le Mans Cup race. Zo gingen de #22 United Autosports en #27 Nielsen auto’s er kort na elkaar af. Maar dit gaf me wel de kans om me te verplaatsen over het circuit, zowel te voet als met het busje, en zo verschillende uithoeken te bezoeken.

Na alle chaos nam in de tweede helft van de race de #48 VDS Panis Racing LMP2 de leiding en stond deze niet meer af. In LMP2 Pro/Am won de #20 van Algarve Pro Racing. In LMP3 was er een Nederlandse winnaar met Rik Koen en de #8 Team Virage Ligier. Tenslotte werd GT3 gewonnen door de #59 Racing Spirit of Leman Aston Martin.

Al met al een mooi weekend in de Ardennen, met wisselende omstandigheden en genoeg actie. Op naar de volgende race! Hieronder volgt het album. Op zoek naar foto’s, afdrukken, of een fotograaf voor een race evenement? Neem gerust contact op!