Na een kleine zomerstop en wat revalidatie van de 24 uur van Le Mans was het tijd om weer in actie te komen. Terug naar Spa voor de European Le Mans Series; de 4 hours of Spa. De korte broek kon aan, want het was in het weekend gelukkig schitterend weer, een stuk beter dan thuis in Nederland. Op de zaterdag waren de kwalificaties van de ELMS, waar AO by TF Sport de pole pakte.
Ook was er die dag Michelin Le Mans Cup, ook wel bekend als het Road to Le Mans programma. Maar na de chaos van vorig jaar en 2x rode vlag in de korte kwalificatie sessies noem ik het voortaan Code Rood to Le Mans… De rookies en amateurs in deze klasse zijn soms iets te enthousiast…
Hun race begon die zaterdag meteen choatisch. Bij het wegrijden voor de opwarmronde werd al meteen een oliespoor weggelegd. Na wat extra opwarmrondes via de pits werd het veld gelaten. Maar gelijk in de eerste bocht, La Source, waar ik stond, ging men 4 a 5 auto’s breed de bocht in, wat in brokken, grind en rookwolken en een safetycar situatie eindigde.
Maar eerlijk is eerlijk, daarna bleef het lang groen en kon er volop geracet worden. De uitslag liet nog even op zich wachten; door allerlei straffen verschoof de ranglijst nog flink. Zo won uiteindelijk Bretton Racing in LMP3 en werd het Nederlandse More Motorsport keurig 3e. De GT3 klasse werd gewonnen door AF Corse #88, die eerst eigenlijk 2e was achter de #51 van hetzelfde team, maar dat wisselde achteraf dus nog.
Zondag stond alles in het teken van het hoofdprogramma, de ELMS. Ondanks dat ongeveer ieder circuit in de benelux tegelijkertijd grote races had, (F1 in Zandvoort, 24 uur van Zolder, EK karting Genk) was er toch volop publiek bij de pitwalk en handtekeningensessies. De start besloot ik achterop het circuit bij Les Combes te fotograferen. Het was een mooi zicht hoe het veld met grote stofwolken erboven op volle snelheid over het lange rechte kwam aanvliegen richting de chicane daar.
Toen ik net Les Combes had verlaten was het de eerste safetycar van de race voor een incident elders op de baan. Maar dit zou niet de laatste zijn. Toen ik bij Eau Rouge net bij de bandenstapels aankwam om te gaan fotograferen zag ik ineens marshalls rennen en knalde de Iron Lynx Lamborghini er af. Deze was er af na contact met de Iron Dames Proton Porsche.
Nadat dit was opgeruimd was het vrijwel direct weer raak. Ik stond daar door het fotogat foto’s te maken toen ik door mijn zoeker ineens het onderstaande beeld had: de TDS Racing Oreca en de Formula Racing Ferrari die er af schoven, richting mij!!!
Wat volgde waren een paar mislukte foto’s, ik sprong toch maar even weg van de bandenstapels, maar de camera blijft ratelen uiteraard ;-). En daarna was het weer opruim werkzaamheden, safetycar en een geanimeerde discussie tussen de gecrashte coureurs.
De race kende nog enkele incidentjes. Maar uiteindelijk werd de race toch gewonnen door de polesitter AO Racing by TF Sport met coureurs Louis Deletraz, Robert Kubica en Jonny Edgar op slechts 1,1 seconde van de #43 Inter Europol Competition. LMP2-AM werd gewonnen door #83 AF Corse, LMP3 door de #11 Eurointernational Ligier.
GT3 werd gewonnen door de #57 Kessel Racing Ferrari. Het was een prachtweekend, met volop actie. Tot volgende keer maar weer!