Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

24 uur van Le Mans 2024

Geplaatst op juni 20, 2024juni 20, 2024

Al sinds 2011 bezoek ik de 24 uur van Le Mans. Het begon als een soort vakantie van de thuissituatie met mijn moeder die aan kanker leed. Even de gedachten verzetten, race kijken en fotograferen. In 2012 deed mijn moeder zich zelfs minder ziek voor dan ze was, zodat ik er toch even tussenuit was. Nadat ze in September dat jaar overleed deed ik direct na de begrafenis nog een foto op de post. Ik deed mee aan een wedstrijd van Canon waarmee je een workshop met F1 fotograaf Frits van Eldik kon winnen. En ik won deze workshop dan ook. Hierbij fotografeerde ik voor het eerst langs pal langs de baan in Zandvoort. Frits gaf ook een presentatie met o.a. de foto’s die hij van de Audi’s in Le Mans had gemaakt en vertelde wat er allemaal kwam kijken bij het vak van autosport fotograaf. Deze workshop gaf me de motivatie om mijn autosport fotografie verder te ontwikkelen. En zo hielp Frits ook een jaar later om mijn eerste foto te verkopen.

Naar Le Mans bleef ik steeds terugkeren. Als een soort jaarlijkse pelgrimstocht en ook een ijkpunt waar mijn fotografie dat jaar stond. Ik leerde er verschillende mede autosport fanaten en hobby fotografen kennen. Ik richtte op den duur een bedrijfje op, deed verschillende opdrachten, maar toen kwam de welbekende crisis en lag alles plat. Gelukkig trok het de afgelopen 2 jaar toch langzaam weer aan met opdrachten. En nu was het dan zover, na al die jaren mocht ik ook de 24 uur van Le Mans fotograferen. Voor mij was dit toch wel een droom die uitkomt. De cirkel is rond wat dat betreft. Ik ontmoette Frits ook kort in het mediacentrum, net als vele andere mede fotografen. Ooit ging ik als jongen voor het eerst naar Zandvoort om bij de Masters of F3 een Ferrari F1 auto, Jan Lammers zijn Le Mans auto en andere oude sportscars te zien racen. En nu stond ik er met mijn camera bovenop als Ferrari een Le Mans overwinning binnensleepte in een van de meest pittige en onvoorspelbare races in jaren. Onwerkelijk.

Op de zaterdag een week voor de race ging ik aan de slag. Ik bezocht het stadscentrum waar de technische keuring en groepsfoto’s plaatsvonden. En daarna werd ook met auto’s door het centrum gereden tot bij de poorten naast de oude kathedraal, een prachtig zicht.

De testdag die erop volgde bood de kans om het circuit te verkennen op de plekken waar ik voorheen niet kwam. Zo ook bij het bekende verkeersbord aan de Hunaudieres, een klassieke foto die de fotografen meestal tijdens de testdag maken omdat daarna pas de reclameborden op worden gehangen.

Op de dinsdag was het tijd voor de foto momentjes met coureurs en daarna ook de handtekeningensessie voor het publiek en pitstop wedstrijd.

De sfeer zat er goed in. En genoeg actie bij de pitstops.

De dagen erna waren de vrije trainingen en ook een spannende Hyperpole sessie om de startplekken voor de snelste auto’s te bepalen. Uiteindelijk pakte Porsche de pole met een super ronde van Kevin Estre die al vonkend de laatste bochten in dook.

Op zaterdag was het dan eindelijk tijd voor de race. Voor het eerst liep ik daar zelf rond op de startopstelling in plaats van de opbouw te volgen vanaf de tribune. En daarna ging het om 16:00 dan los. De race begon zonnig, maar al snel was er het eerste buitje. Al duurde dit niet zo lang.

Later in de avond kon ik in de bossen achterop het circuit nog wat gouden zonlicht meepakken voordat het weer definitief omsloeg.

Het begon flink te regenen toen ik terug was bij de bocht Indianapolis. En dit zou in vlagen groot gedeelte van de nacht aanhouden. Lange tijd werd ook doorgebracht achter de safetycar. Zodoende deed ik nog verwoedde pogingen in de auto wat te slapen, wat geen succes was.

Toen de nacht voorbij was had Ferrari zich genesteld aan de kop, maar met name Toyota zat ze nog op de hielen. Ook in de laatste uren was er nog behoorlijke regenval.

Maar de #50 Ferrari 499P van Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco en Miguel Molina bleek de sterkste. Zo sleepten ze na vorig jaar opnieuw een overwinning voor AF Corse Ferrari binnen. Nederlands succes was er in GT3 waar de 19 jarige Morris Schuring met de #91 Manthey EMA Porsche de winst pakte. En in LMP2 was het #22 United Autosports die zegevierde.

Het was een fantastische ervaring. En nu is het vooral even bij van een intensief weekje fotograferen. Bedankt aan een ieder die me de afgelopen jaren gevolgd en geholpen heeft en aan de vele mensen die ik tijdens het hele evenement heb ontmoet. Bekijk de foto’s hieronder.

RF__3079 RF__5081 RF__4150 RF__0059 2C6A7751 2C6A5365 RF__5019-2 RF__3721 RF__4321 2C6A8529 RF__3975 2C6A8162 RF__8948 RF__4418 2C6A8729 RF__3668 RF__5141 RF__3189 2C6A6206 RF__5106 RF__1778 RF__4903 RF__5073 RF__4977 RF__5050 RF__4498 RF__0299 RF__4736 2C6A7874 RF__4739 2C6A8815 RF__4965 2C6A8760 RF__4945 RF__4893 RF__4876 RF__4510 RF__3959 RF__4794 2C6A8383 RF__4757 RF__4698 RF__3964 2C6A8129 RF__4689 RF__4657 RF__4573 RF__4515 RF__4401 RF__4033 RF__4508 RF__4202 RF__4910 RF__4496 RF__4371 RF__4309 RF__4254 RF__5005 RF__4243 2C6A8344 RF__4797 RF__4203 RF__4155 RF__3879 RF__4148 RF__4134 RF__5102 RF__4120 RF__5091 RF__3741 RF__3711 2C6A8054 2C6A8205 RF__4042 2C6A8794 2C6A8067 RF__4037 RF__3746 RF__4036 2C6A8391 2C6A8607 RF__3973 RF__3968 RF__3489 2C6A7827 RF__4055 RF__4979 RF__3942 RF__3893 RF__4317 2C6A8197 2C6A8617 2C6A8569 2C6A8554 2C6A8543 2C6A8105 RF__4405 2C6A7892 2C6A8090 2C6A8354 2C6A7601 RF__4313 RF__2477 2C6A8315 2C6A8145 RF__4519 2C6A8057 2C6A7731 2C6A8104 RF__3482 RF__4446 RF__3946 RF__2592 2C6A8066 2C6A8062 RF__3936 RF__3637 RF__1959 RF__3412 2C6A7628 RF__3410 RF__3326 RF__3305 RF__3735 2C6A7886 RF__3281 RF__4406 RF__1812 RF__2035 RF__2559 2C6A8046 2C6A7901 2C6A8375 RF__3950 2C6A7660 RF__4058 2C6A7883 RF__2564 2C6A7846 RF__1469 2C6A7842 2C6A8032 RF__1413 RF__2894 RF__1481 RF__3962 2C6A7824 RF__2869 RF__1454 RF__1971 RF__3216 RF__2852 RF__1626 RF__2821 2C6A7999 2C6A6963 RF__2819 RF__2815 2C6A7756 2C6A7762 2C6A7715 RF__2448 RF__2544 RF__2006 2C6A7645 RF__2547 RF__2889 RF__0866 RF__2765 RF__2757 RF__2702 RF__2674 RF__2584 2C6A7587 RF__2568 RF__2563 RF__2830 2C6A7953 RF__0503 RF__2560 RF__2557 RF__2554 2C6A8541 RF__2450 RF__2372 RF__2364 RF__2105 RF__2088 2C6A7695 2C6A6576 RF__1974 RF__1927 RF__1849 RF__1485 2C6A7455 2C6A7441 RF__0304 2C6A6491 2C6A7432 2C6A7428 2C6A7624 2C6A7426 2C6A5413 RF__8845 2C6A7422 RF__8255 2C6A7375 2C6A7345 2C6A7245 2C6A6793 RF__1783 RF__3951 RF__8494 RF__1757 RF__0448 2C6A8176 RF__1457 2C6A5006 RF__1446 2C6A8179 RF__2417 2C6A6594 RF__1407 2C6A5987 RF__1395 RF__1394 2C6A6421 RF__1369 RF__1364 RF__2764 RF__1328 2C6A5990 2C6A7178 RF__1044 2C6A6979 2C6A5611 RF__2606 RF__0724 2C6A6734 2C6A6691 RF__0521 2C6A6613 RF__1024 2C6A6597 RF__1761 RF__9393 2C6A6544 RF__1535 2C6A6507 2C6A7568 RF__0422 RF__9493 2C6A5472 2C6A6488 2C6A6478 2C6A6250 RF__0412 2C6A6455 RF__1785 2C6A6437 2C6A7437 2C6A6411 2C6A6580 2C6A6407 2C6A6347 2C6A6330 RF__0347 RF__8204 2C6A5278 2C6A6324 RF__1026 2C6A6592 2C6A6302 2C6A7427 2C6A6298 2C6A5170 2C6A5409 2C6A6291 2C6A6286 2C6A6282 2C6A6278 2C6A6274 RF__0360 2C6A6588 RF__0359 2C6A6266 2C6A6242 2C6A6240 2C6A5253 2C6A6220 RF__8858 2C6A6212 2C6A5419 2C6A6183 2C6A6151 2C6A6140 2C6A6102 RF__0337 2C6A5623 RF__0268 2C6A6066 2C6A6023 RF__8210 RF__0095 RF__0092 2C6A6006 2C6A6002 2C6A5842 RF__9478 RF__8082 RF__9383 RF__9256 2C6A5000 RF__9186 RF__8951 RF__8886 2C6A5938 RF__8536 RF__8530 RF__8214 RF__8510 RF__8502 RF__0281 2C6A5646 2C6A5565 2C6A5513 RF__8328 RF__8309 RF__8290 RF__8288 RF__9340 RF__0258 2C6A5405 2C6A5399 2C6A5352-2 2C6A5319 2C6A5316 2C6A5288 RF__8199 RF__8146 2C6A5258 2C6A5217 RF__8113 2C6A5189 2C6A5148 2C6A5115 2C6A5099 2C6A5085 RF__0338 2C6A5065 2C6A5049 2C6A5042 2C6A5031 2C6A5028 2C6A5016 2C6A5012 2C6A4963
[Miniaturen Tonen]

Recente berichten

  • FIA WEC 6 hours of Spa 2025
  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
  • 12H Spa Francorchamps 2024
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes