Doorgaan naar inhoud
Menu
Ramon Feleus – Autofocus Media
  • Blog
  • Races
  • Concert
  • Reisfotografie
  • Contact
Ramon Feleus – Autofocus Media

24 uur van Le Mans 2023

Geplaatst op juni 14, 2023juni 14, 2023

Na het winnen van de hoofdprijs in de fotowedstrijd beloofde de 24 uur van Le Mans in 2023 voor mij persoonlijk al een hele speciale te worden. Maar het was ook nog eens het 100 jarig jubileum. En met wel 16 auto’s van grote fabrikanten in de topklasse ook nog eens een van de meest spannende in jaren.
En dat werd ruimschoots waargemaakt!

Nadat ik eindelijk in de stad mijn prijzen in ontvangst had genomen was het tijd voor de pitwalk met pitstop competitie. Tijd voor de monteurs om in de schijnwerpers te staan en te strijden wie het snelst de banden kon wisselen. Een mooie kans weer om de auto’s van dichtbij te bekijken.

Op de woensdag kwam de actie op de baan los met de trainingssessies. Al snel was er een flinke klapper met de #777 Aston Martin en #13 Tower Motorsports auto. Beiden zaten goed in elkaar en hadden heel wat liefde en aandacht nodig om weer op de baan te verschijnen. Het was een voorbode van de chaos die in de race zou losbarsten.

Donderdag was het tijdens de vrije training tijd voor de door mij gewonnen helikopter vlucht. Geweldig om eens van bovenaf te zien hoe de auto’s over het circuit jagen. Dat is iets wat je niet gauw vergeet.

Donderdag avond streden de beste auto’s uit de kwalificatie op woensdag in de Hyperpole sessie om de beste startplekken. Daarbij troefde uiteindelijk de #50 Ferrari de Toyota’s af en pakte de pole positie. Dit werd uitbundig gevierd bij Ferrari, recht tegenover onze tribune.

Op donderdagavond en vrijdag werden ook de Road To Le Mans races vereden. Ook daar gebeurde genoeg, wederom een voorbode van de grote race in het weekend. MotoGP legende Valentino Rossi pakte op vrijdag de winst in de GT klasse. Verwacht wordt dat hij volgend jaar in de 24 uur deelneemt.

Verder werd op vrijdag ook de Ford Mustang GT3 onthuld door de mensen van Ford Performance en Multimatic.

Op zaterdag was het dan om 16:00 eindelijk tijd voor de grote race. En wat voor een. Al snel kwamen de eerste grote klappers en in de avond ook verschillende buien waarbij soms zo in 1 bocht meerdere auto’s de baan afgleden. Aan top wisselde regelmatig de leiding: 35x namelijk, verdeeld onder 8 verschillende auto’s van 6 verschillende teams en 5 verschillende fabrikanten!

Op een bepaald moment in de avond stond ik net voorbij de Porsche curves te fotograferen toen ik op mijn radio oorkleppen hoorde dat de leider, de #38 Jota Porsche er daar was afgeklapt. En direct kwam hij gehavend voorbij rijden. In de haast maakte ik nog deze ietwat bewogen foto. Tot mijn schok de complete achtervleugel en de motorkap eraf. Dat was wel gaaf, letterlijk het zo voor je lens te krijgen.

In de avond kon ik vanuit de VIP ruimte boven de garages waar ik met mijn prijzen ook toegang toe had nog pitstops volgen. Gaaf om zo dicht op de actie te zitten en het natuurlijk vast te kunnen leggen.

Aangezien het zo spannend en onvoorspelbaar was bleef ik ook in de nacht op. Ook toen maar gewoon kijken, af en toe een plaatje maken.

Sommigen probeerden nog wel wat te slapen, met wisselend succes…

Ook heel bijzonder was de deelname van een NASCAR auto aan de 24 uur. In de Garage 56 categorie was dit amerikaanse monster toegelaten, met speciale aanpassingen zoals koplampen ipv stickers, meer aerodynamica werd dit beest losgelaten. Regelmatig knikten we goedkeurend naar elkaar als dat V8 geweld weer voorbij kwam, wat een sensatie. De sound van de Cadillacs mocht er ook zijn, maar dit was net nog iets heftiger.

De zonsopgang was met veel bewolking niet echt een hele fraaie helaas. Maar gelukkig gebeurde er nog genoeg in de race om het spannend te houden. Op het einde wilde de leidende Ferrari eerst niet meer starten na zijn laatste pitstop. Iedereen hield de adem in, het zal toch niet weer net als 2016 zo op het eind misgaan?! Maar hij kwam toch weg en na 50 jaar haalde Ferrari met de #51 auto weer de overwinning in de topklasse in Le Mans. Autosporthistorie werd geschreven.

Heel mooi om er bij te kunnen zijn en het op een unieke manier mee te kunnen maken. Het blijft, ondanks soms wat chaos en Franse slag in de organisatie, toch een van de mooiste evenementen ter wereld. En met 325.000 bezoekers ook een van de grootste!

2C6A5551 2C6A5448 IMG_7818 2C6A5639 2C6A3527 2C6A5545 IMG_1365 2C6A5598-bewerkt 2C6A4827 2C6A3810 2C6A5453 2C6A5758 2C6A5439 2C6A5513 IMG_1201 2C6A5565 IMG_7834 2C6A4123 2C6A4669 2C6A5754 2C6A5648 2C6A5188 2C6A4796 2C6A5615 IMG_1471 2C6A4911 2C6A5730 2C6A5481 IMG_1256 2C6A4386 2C6A5747 IMG_1386 2C6A5023 IMG_1291 2C6A4742 2C6A5511 2C6A4931 IMG_1224 2C6A5317 2C6A4681 2C6A5569 IMG_1268 IMG_7746 2C6A4648 IMG_1269 2C6A5121 IMG_1277 IMG_1354 2C6A4797 2C6A5392 2C6A4764 2C6A5645 2C6A4729 2C6A4187 2C6A5556 2C6A4146 IMG_1407 2C6A5560 IMG_1322 IMG_1317 IMG_1250 2C6A4709 2C6A4257 2C6A4306 IMG_7757 2C6A4284 2C6A5079 2C6A4247 2C6A4698 2C6A4176 2C6A4668 IMG_1294 2C6A4615 2C6A3902 2C6A4610 2C6A4581 2C6A4567 IMG_1301 2C6A4518 2C6A3963 2C6A4498 2C6A4457 2C6A4833 2C6A3698 IMG_1243 2C6A4298 2C6A3925 2C6A4266 2C6A3833 2C6A3910 2C6A3693 2C6A5678 2C6A3964 2C6A3897 2C6A4263 2C6A5339 2C6A3955 2C6A3801 2C6A4188 2C6A4636 2C6A4167 2C6A4666 2C6A3709 2C6A4069 2C6A4025 2C6A3702 2C6A3812 2C6A3491 2C6A3900 2C6A3991 2C6A3943 2C6A3930 2C6A3926 IMG_7678 2C6A3913 2C6A4252 2C6A3680 2C6A3880 2C6A3842 IMG_7672 2C6A3498 2C6A3591 2C6A3452 2C6A3829 IMG_7698 2C6A3823 2C6A3398 2C6A3629 2C6A3405 2C6A3849 2C6A3419 2C6A3499 2C6A3684 2C6A3802 2C6A3782 2C6A3495 2C6A3757 2C6A3372 2C6A3722 2C6A3981 2C6A3695 2C6A3633 IMG_7719 2C6A3705 2C6A3522 2C6A3444
[Miniaturen Tonen]

Recente berichten

  • 24 Heures Motos 2025
  • Voorjaarsraces 2025
  • Spa Six Hours 2024
  • ELMS 4 hours of Spa 2024
  • Watersportdag WSV De Slikleggers 2024
  • Tom Morello SEGA 2024
  • 24 uur van Le Mans 2024
  • FIA WEC 6 hours of Spa 2024
  • 12H Spa Francorchamps 2024
  • Japan – een bijzondere kennismaking
©2025 Ramon Feleus – Autofocus Media | Aangedreven door SuperbThemes