Ondanks dat de vorige editie van de 24 uur van Le Mans tegenviel was ik er ook dit jaar weer bij. Dit jaar heb ik i.v.m. de Indy 500 het kort gehouden en ben ik enkel het weekend geweest. Vrijdag bracht ik nog even een bezoek aan de pitwalk waar ik ook een kijkje mocht nemen in de garage bij Larbre Competition. Verder was het daar in de pitstraat een drukte zoals altijd, met gek uitgedoste fans, modelshoots, pitstop oefeningen en ook nieuw gepresenteerde LMP3 auto’s. Maar ik kwam natuurlijk om de race te fotograferen en beleven. Zoals eigenlijk toch al verwacht ging Toyota er in LMP1 met de eer vandoor. Maar de overige teams deden het toch al wat beter dan afgelopen jaar. Al blijft het eeuwig zonde dat Audi en Porsche weg zijn uit de topklasse.
Als Nederlander was er genoeg te juichen. Zo hadden zag ik veel fans gehuld in de Jumbo kleuren voor Racing Team Nederland. Maar dit jaar deed Jeroen Bleekemolen mee in een knalpaarse Ford GT van Keating Motorsport, de allereerste keer dat zo’n auto in de GTE AM klasse uitkwam. Op de testdag en trainingen stonden ze nog niet hoog op de lijsten, maar op racedag klopte alles. Het team had de snelheid en kwam al snel voren. Zowel Bleekemolen als teamgenoten Felipe Fraga en Ben Keating zelf deden goede stints en hielden de auto vooraan. Zelfs toen er aan het eind van de race een aantal merkwaardige straffen volgenden bleven ze vooraan. Eerst moesten ze verplicht een beschadigde neus, een straf die eind de ochtend werd uitgedeeld terwijl ik al een foto van 21:28 heb met de schade al zichtbaar, merkwaardig dat daar eerder niets van gezegd werd. Vreemder nog is dat er na die straf een straf volgde voor wegrijden van die pitstop met wielspin. Iets wat niet mocht, maar heel de pitlane zat vol met zwarte banden sporen maar alleen zij kregen een straf. Bleekemolen kon de leiding vasthouden en de auto naar de finish brengen. Na de race bevond ik me onder het podium om te zien hoe de winnende teams de bekers ontvingen. Een mooi einde van toch weer een mooi evenement. Na de race ben ik nog in het centrum van de stad geweest om te zien hoe mijn foto waarmee ik 2 jaar geleden een prijs in de fotowedstrijd rondom de race inmiddels tentoongesteld was op een plein in het hart van de stad.
Tevreden kon ik zo maandag weer huiswaarts keren. Echter laat op de avond volgde het nieuws dat de Keating Ford was gediskwalificeerd, vanwege een brandstoftank die 0,1 liter te groot was volgens de regels. Regels die vlak voor de race nog zijn aangepast, en een verschil wat mogelijk te verklaren valt door het uitzetten van de tank doordat de brandstof onder druk er in wordt gepompt. Zo kleeft er toch aan deze editie toch nog een bittere nasmaak. Gelukkig hebben we de foto’s nog…
[flickr_set id=”72157709142820138″]