Op 24 september 2023 werd de 4 hours of Spa Francorchamps verreden. Het voorlaatse raceweekend van de European Le Mans Series, voordat ze met een dubbel raceweekend in Portugal het seizoen afsluiten. En dit keer was ik erbij als fotograaf. Vanaf vrijdag was ik langs de baan bezig alle actie vast te leggen. Het was een aangename kennismaking met zo’n flink startveld, 41 auto’s. Een aantal van de auto’s had ik natuurlijk al in Le Mans en de 6 uur hours of Spa gezien.
Ook de Michelin Le Mans Cup was van de partij met eveneens 41 auto’s. In Le Mans levert deze klasse vaak in het voorprogramma al een hoop actie op. Dat was dit keer niet anders, maar misschien wel wat te chaotischer dan de bedoeling was. In een race van 1 uur en 50 minuten werden maar 32 ronden afgelegd. Een groot deel daarvan was achter safetycar of onder Full Course Yellow. Herhaaldelijk werd binnen 1 a 2 ronden na een herstart weer een nieuw incident veroorzaakt.
Als fotograaf was het wel frustrerend. Tijdens een safetycar ging je maar lopen naar een volgend plekje, eenmaal aangekomen was het kort actie en daarna weer langzaam rijden. Ook de marshalls waren zichzelf maar aan het vermaken. Als ze tenminste niet een auto weg moesten halen.
De LMC race werd uiteindelijk gewonnen door United Autosports met John Schauerman en Wayne Boyd terwijl ze vanuit de pitstraat gestart waren. De mannen verschenen na afloop nog met hun bekers in het mediacentrum en waren zelf ook verrast en verheugd met dit resultaat.
Op zondag was het dan tijd voor de de 4 uur van Spa. Maar niet voordat het publiek ook de kans kreeg de coureurs te ontmoeten tijdens de pitwalk en de auto’s op de startgrid van dichtbij te mogen bekijken.
Ik snelde na de startgrid gauw door naar La Source. Dit omdat natuurlijk daar in de scherpe eerste bocht wel eens wat kon gebeuren. En jawel, de chaos van een dag eerder leek ook door te gaan in deze race. Meteen schoot de Panis racing Oreca rechtdoor en nam een paar andere LMP2’s mee. Als klap op de vuurpijl tikte de Racing Spirit of Leman LMP3 nog de United auto de grindbak uit om vervolgens zelf vast te komen zitten.
De rest van de race verliep ook redelijk chaotisch. Wel kon er meer geraced worden dan een dag eerder. Maar ook hier waren genoeg incidenten te betreuren. In LMP2 was het uiteindelijk de polesitter de #25 Algarve Pro Racing auto die er met de winst van door ging.
Deze race was ook de laatste keer dat de GTE klasse actief was op Spa. Deze klasse werd gewonnen door de #16 Proton Porsche, maar deze kreeg nog een straf waardoor de Iron Lynx Porsche met de prijs aan de haal ging.
Het was een enerverend weekend. En voor mij persoonlijk ook erg tof om, na jaren als fan deze auto’s vastgelegd te hebben, nu ook echt erbij als fotograaf aan de slag te mogen. Tot snel!